عکاسی فضای باز کودک

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

به گزارش ایرنا سعید منتظر المهدی روز چهارشنبه در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، با بیان اینکه مصرف مواد مخدر، دغدغه خانواده ها و مسئولان است، افزود: جرم و کجروی بخاطر اعتیاد، سیمای شهر را زشت و حال اجتماع را خراب می کند و آرامش شهروندان را دستخوش ناامنی می کند تا آنجا که می توان گفت افزایش دامنه شیوع اعتیاد، بدست آوردن نان شب را هم مختل می کند.

وی تاکید کرد: پدیده هایی که با آینده نگاری و اوانگارد کردن پیشگیری، مهار شدنی است البته اگر جریان سودآوری بالای تجارت مواد مخدر اجازه دهد که سوداگران دست از قاچاق بردارند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر شاهد افزایش۳۳۰۰ درصدی کشت تریاک در افغانستان هستیم، یادآور شد: ۱۶۷ تریلیون تومان برابر با ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی، هزینه مبارزه با مواد مخدر می شود.

وی ادامه داد: در ایران، سالیانه ۳۶ هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد مخدر از دست می دهند که این روند در دنیا با افزایش ۳۰ درصدی روبه رو بوده است.

سردار منتظرالمهدی درباره شیوع مواد در جامعه دانش آموزی هم توضیح داد: میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان ۲.۲ درصد و در جامعه دانشجویی نزدیک به ۵ درصد است که تریاک در جایگاه اول مصرف قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: طی ۱۰ سال مبارزه، توانستیم  مصرف شیشه را از مقام اولی به رده سوم و چهارم تقلیل دهیم، اما متاسفانه سوداگران درصدد توزیع نوعی از مواد مخدر شیشه به قیمت پایین هستند؛ امری که زنگ خطری است برای ما که می خواهیم مشتقات تریاک را مهار کنیم.

ایجاد فضای پراحساس در خانه، راهکار پیشگیری از مصرف مواد مخدر

سردار منتظرالمهدی ضمن ابراز تاسف از باور ۴۰ درصد مصرف کنندگان گل و حشیش که می‌گویند ضرری برای ما ندارد، درباره راهکارهای پیشگیری و درمان مصرف مواد مخدر گفت: پدیده پدران غایب در خانواده باعث ایجاد خلاء عاطفی شده که باید با توانمند سازی مادران این مساله را جبران کرد.

وی تاکید کرد: پیشگیری و مقابله و مبارزه با مواد مخدر نیاز به همیاری همه مسئولان دارد، از ایجاد فضای سالم در مبلمان شهری تا ایمن سازی خودروها.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد ۹ هزار مرکز درمانی در جهت درمان اعتیاد خبر داد و گفت: تلاش کردیم روشهای درمانی را با حوزههای مختلف دانشگاهی هماهنگ کرده و بازنگری کنیم تا آنجا که به دنبال روشی هستیم که با ام آر آی مغز بتوان تشخیص داد آیا فرد معتاد می شود یا خیر؟ یا یک تغییر ژنتیکی ایجاد کنیم که در کنترل دوپامین که در پیشگیری از اعتیاد اثر گذار است ما را یاری کند.

وی ادامه داد: در فضای امروز، قدرت در اختیار کسانی است که علوم شناختی را شناخته باشند. همانند بیشتر اندیشکدههای جهان که علوم شناختی و نحوه اثرگذاری بر ذهن دیگران را یاد می دهند تا بدون خونریزی به هدف برسند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما هم میتوانیم با عشق ورزی، ایجاد هیجان مثبت شاهد اتفاق های خوبی باشیم. می توانیم با تسهیل، تکریم، تشویق، آموزش و غیره، آینده نگری کنیم؛ آموزشی از جنس احساس و هیجان نه صرفا تمرکز بر حافظه. چرا که بخش اعظمی از رفتار ما تحت فرمان ضمیر ناخودآگاه ما است بدون این که حواسمان باشد.

وی تاکید کرد: باید توجه ویژه به دوران کودکی داشته باشیم، میتوان با هنر هفتم و سرگرمیهای متناسب به تغییر ضمیر ناخودآگاه کودکان پرداخت. می توان با بغل درمانی، رایحه درمانی، موزیسین تراپی و ایجاد آرامش میان فرزند و والدین باعث ترشح دوپامین در مغز و پیشگیری از سوق به سوی مصرف مواد داشت.

سردار منتظرالمهدی، گوش کردن فعال به کودکان، افزایش تحمل و توجه را راهکار دیگر پیشگیری از مواد مخدر عنوان کرد و گفت: در تحقیقی که از مراکز خانه امن داشتیم دریافتیم که هفتاد درصد مبتلایان ارتباط مناسبی با والدین بخصوص پدر نداشتند. همین امر باعث شد با طرح یاریگران، خانواده ها و نظام آموزشی را از این راهکارها مطلع کرده و دست یاری به سمت آنان دراز کنیم تا با افزایش تاب آوری کودکان و آموزش مهارت نه گفتن، آنان را از خطرات مصون بداریم.  

سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار به سوی پاسخ جامعه سلامت به اعتیاد از چهارشنبه ۳۰ مرداد تا جمعه ۱ شهریور درسالن همایشهای رازی برگزار می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی