عکاسی فضای باز کودک

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

فرض کنید وارد جزیره‌ای شده‌اید که هیچ‌یک از ساکنان آن را نمی‌شناسید و قرار است با شورای جزیره درباره‌ی یک موضوع (مثلاً خرید یک زمین برای ساخت ویلایی بزرگ) مذاکره کنید.

یکی از ساکنان جزیره – که دلش برای غریبی شما سوخته است – چند دقیقه وقت می‌گذارد و به شما می‌گوید که می‌توانید در حد چند پرسش کوتاه، از اخلاق و رفتار و عادت‌های مذاکره‌ای مردم جزیره سوال کنید. او هم بر اساس تجربه‌ی خود به این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد.

چه سوالاتی می‌پرسید؟ در یک زمان کوتاه، دانستن چه نکات و عادت‌ها و نگرش‌هایی می‌تواند شانس موفقیت شما را در مذاکره افزایش دهد؟

در دنیای مذاکره اگر کسی باشد که بتواند به شما در حل چنین معمایی کمک کند، سالاکوز (Jeswald W. Salacue) است.

سالاکوز یکی از محققان مطرح و شناخته‌شده در زمینه مذاکرات بین المللی است که کتاب‌ها و مقالات متعددی هم در این زمینه دارد.

از جمله‌ی تألیفات او می‌توان به کتابهای مذاکره‌کننده بین‌المللی (The Global Negotiator) و سه قانون سرمایه‌گذاری بین‌المللی (The Three Laws of International Investment) اشاره کرد.

هم‌چنین مقاله‌ی ۱۰ روش تأثیرگذاری فرهنگ بر مذاکرات بین المللی نیز از جمله مقالات تأثیرگذار اوست.

آیا فرهنگ بر مذاکره تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از ما به چنین سوالی پاسخ مثبت می‌دهیم. البته که پاسخ واقعی این سوال هم، مثبت است: فرهنگ روی فرایند مذاکره و سبک مذاکره تأثیر می‌گذارد.

اما این را هم می‌دانیم که از نظر علمی، حتی واضح‌ترین فرضیات هم باید آزموده شوند و کسی که پاسخ این سوال را آزموده، سالاکوز است. او در تحقیقات متعدد به سراغ صدها مذاکره‌کننده از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف رفته و سبک مذاکره‌ی آن‌ها را پرسیده و بررسی کرده است.

در نهایت سالاکور با قطعیت اعلام کرد که فرهنگ حداقل از ده جهت مختلف روی مذاکره تأثیر می‌گذارد.

البته این ده روش تأثیرگذاری فرهنگ، صرفاً پیشنهادهای سالاکوز هستند. در واقع او ابتدا در خلوت خودش و بر اساس تجربیاتش – به عنوان یک متخصص مذاکره – ده مولفه‌ی فرهنگی در مذاکره را فهرست کرد و سپس، به سراغ مذاکره‌کنندگان رفت تا درست بودن مفروضات خود را بیازماید (از این نظر، کار او با هافستد فرق دارد که برای درک فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی، محورها را از پرسشنامه‌ها استخراج کرد).

نمی‌توانیم مذاکره با تک تک فرهنگ‌ها را جداگانه یاد بگیریم

سالاکوز منتقد کسانی است که مذاکره را کشور به کشور آموزش می‌دهند: مذاکره با چینی‌ها، مذاکره با ژاپنی‌ها، مذاکره با آمریکایی‌ها، مذاکره با عرب‌ها و …

او معتقد است که تعداد کشورها و نیز خرده‌فرهنگ‌های داخل کشورها، باعث شده که چنین کاری چندان اثربخش نباشد. به همین علت به تعبیر خودش، سبکِ کتاب‌ها و مقالاتی را که در قالبِ مذاکره با … تألیف و تدوین شده‌اند، نمی‌پسندد.

بر این اساس:

سالاکور ترجیح می‌دهد ده مولفه تاثیرگذار بر فرهنگ را آموزش دهد و بگوید هر جا رفتید و خواستید با گروه و صنف و جامعه‌ای متفاوت از گروه و صنف و جامعه‌ی خودتان مذاکره کنید، سعی کنید با تحقیق قبل از مذاکره یا در بخش‌های نخست مذاکره، این مولفه‌ها را تشخیص دهید و سپس، مذاکره را بر همین اساس مدیریت کنید.

هم‌چنین اگر در مذاکره با یک صنف یا گروه یا جامعه، تجربه‌ی فراوانی دارید و می‌خواهید این تجربه را در اختیار دوست یا همکار کم‌تجربه‌تر خود قرار دهید، می‌توانید از این چارچوب برای بیان ویژگی‌های فرهنگی گروه مقابل در مذاکره استفاده کنید.

ویژگی های فرهنگی تأثیرگذار بر مذاکره

پس از مقدمه‌ای که مطرح شد، ده ویژگی موثر بر مذاکره به شرح زیر است.

  • هدف آن‌ها در مذاکره چیست؟
  • نگرش آن‌ها در مذاکره چیست؟
  • سبک شخصی آن‌ها چیست؟
  • سبک ارسال پیام آن‌ها چیست؟
  • چقدر به زمان حساس هستند؟
  • چقدر عواطف و احساسات را بروز می‌دهند؟
  • الگوی توافق‌ آن‌ها چیست؟
  • بنای توافق را از کدام سمت می‌چینند و می‌سازند؟
  • سازماندهی تیمی آن‌ها چگونه است؟
  • چقدر اهل ریسک‌پذیری هستند؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۵۵
الهه رضایی

کریس اندرسون مدیرعامل مجموعه­ٔ TED است. او سال‌­های زیادی است در حرفۀ سخنرانی موفق عمل کرده است. اندرسون تجارب خودش و شرکت‌کنندگان TED را با قلمی زیبا به‌صورت داستان برای مخاطب بازگو می­‌کند. علاقۀ این نویسنده به برقراری ارتباط با دیگران به‌طرز صحیح و جذاب، عامل تشکیل مجموعۀ TED و در نهایت، نگارش این کتاب بوده است.

به‌باور نویسنده، مهارت سخنرانی کاملا آموختنی است و هرکس که اراده کند می‌تواند آن را کسب کند. او چند نکته را به‌عنوان استراتژی­‌های یک سخنرانی موفق بیان می­‌کند. اندرسون از مخاطبش می­‌خواهد ایده پردازی کند و نبایدهایی که مهم هستند را آموزش می‌دهد؛ همچنین تمرکز را مهم­‌ترین عامل موفقیت در سخنرانی می‌داند و می‌آموزد که چطور می­‌توان بهتر با مخاطبان ارتباط اولیه برقرار کرد.

مباحث کلی

کتاب دارای پنج بخش است: نویسنده در ابتدا به مبانی و فلسفه­ٔ ارائه دادن پرداخته ­است؛ سپس ابزارهایی که برای سخنرانی خوب نیاز داریم ارائه می­‌شوند؛ در بخش سوم، مراحل آماده شدن برای سخنرانی اصولی به‌ترتیب و با مثال­‌هایی ملموس تشریح می­‌شود؛ مطالب بخش چهارم به آنچه در روی صحنه برای ارائۀ سخنرانی وجود دارد، مربوط می‌شود تا بتوان بارها و بارها صحنه را تصور کرد و به بهترین آمادگی ذهنی برای سخنرانی در جمع دست یافت؛ فصل پنجم و پایانی، درس­‌ها و تجارب سخنرانان شبکۀ جهانی TED را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

یکی از ویژگی­‌های جالب این کتاب، اشاره به نکاتی است که با تکیه بر آن­ها می‌­توان مفاهیم سخت و غیرجذاب را به شیوه­ای گیرا و زنده ارائه کرد. نویسنده استدلال­‌های اثرگذار را بررسی می­‌کند و می­‌آموزد که چطور با کلمات در ذهن مخاطب، یک طرح زیبا خلق کنیم. همچنین به‌خوبی بداهه سخن گفتن و سخنرانی­‌های ازپیش‌تعیین‌شده را بررسی می‌­کند.

در این کتاب، اصولی که برای ساخت پاورپوینت حرفه ­‌ای بیان شده­‌ است، براساس تجارب موفق شرکت TED انتخاب شده‌اند. در هر بخش کتاب به ارزش تمرین و تکرار تأکید می‌شود و نویسنده می‌کوشد مهارت ماندگاری در ذهن مخاطب را آموزش دهد.

اهمیت ظاهر فردِ ارائه‌دهنده و آرامشی که بر روی صحنه دارد، وسایلی که باید یا نباید به همراه داشته باشد و ارزش زبان بدن با چاشنی فنّاوری در انتهای کتاب، بحث‌هایی هستند که این آموزش را به سرانجام می­‌رسانند. نتیجۀ آموزش‌های کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED فردی با اعتماد به نفس بیشتر و ذوق و اشتیاق برای ارائه‌ دادن خواهد بود.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

اگر در آستانۀ سخنرانی یا ارائۀ مهمی مانند دفاع از پایا ­‌نامه­ یا جلسه­ٔ مهم کاری هستید، اگر بازاریاب یا مدیر شرکتی با کارمندان زیاد هستید، حتی اگر کارمندی با انگیزه‌های فراوان برای رشد و پیشرفت هستید، این کتاب یقینا برای شما نوشته شده است.

بخش‌هایی از کتاب

اگر سخنران خط سیری داشته ­باشد که تمام قطعه­‌های آن را در پیوند با هم قرار دهد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. «شی همبری» ما را به نمایشگاهی از آثار «صد هنرمند» برد. هر اثر کاملا با اثر دیگر متفاوت بود. نقاشی­‌ها، مجسمه­‌ها، ویدئوها و رسانه­‌های ترکیبی، که ایده­‌های هنری زیادی را دربر داشت. خط سیر؟ خط سیر این بود که خودش خالق همۀ­ٔ این آثار بود. بله، شی همهٔ آن­ها را خلق کرده­ بود و به­ همین دلیل هرچه اثر جدید متفاوت­‌تر از قبلی بود، احساس شگفتی ما نیز بیشتر برانگیخته­ می­‌شد.

خیلی مواقع هم هست که قدم­‌زنی جادویی به نتیجه نمی­‌رسد. مثلا بیشترین زمانی که این اتفاق می­‌افتد، هنگامی است که اثری با زبانی غیرقابل‌فهم توضیح داده­­‌ شود. بعضی افراد عادت دارند برای شرح دادن کارهای‌شان ـ بی­‌آنکه نیازی باشد ـ از زبان پیچیده و نامفهومی استفاده کنند که بیشتر در موردِ مفاهیم تئوریک است. هنر و معماری در صدر این جدول قرار می­‌گیرند. اگر آن­ها از این نوع زبان در سخنرانی­‌شان استفاده کنند، نباید تعجب کنند اگر ببینند مهمان­‌های دعوت‌شده از درِ پشتی یواشکی درمی­‌روند. «در این کار من در جست‌وجوی پارادایم هویت در چالش با کارکرد روان‌شناختی جامعه­‌گرا از منظر پست‌مدرنیسم دیالکتیک هستم.» اگر وسوسه شدید از چنین جملاتی استفاده کنید، تیزترین قیچی­‌‌ که سراغ دارید را بردارید و آن بخش را حذف کنید! (ص۱۵۷)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۵۰
الهه رضایی