عکاسی فضای باز کودک

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

عکاسی منحصر به فرد و زیبا از کودکان در فضای باز

تأثیر روان شناختی مال ها بر شهروندان

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ق.ظ

در قرن بیست و یکم کشور های در حال توسعه با الزامات گوناگونی مواجه اند که مهم ترین آن ها توسعه، پیشرفت و آسایش نسبی شهروندان است.

در جوامع مدرن حس تکریم، انتخاب و اعتماد به نفس به عنوان اساسی ترین نیاز انسان در شکل گیری شخصیت سالم و اثر گذار در جامعه شناخته می شود. در همین راستا کشور های توسعه یافته سعی در ایجاد فضاهای شهری و امکانات کافی و مطلوب برای شهروندان داشته اند، چرا که این مسئله با سلامت اجتماعی و روانی افراد ارتباط مستقیم دارد. حضور طولانی مدت در آلودگی های محیطی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی موجب از بین رفتن سلامت روانی و جسمانی بشر می شود، به همین دلیل مسئولان و دست اندر کاران جوامع به دنبال راهی برای کاهش این تنش های روانی و عصبی در جوامعند.

یکی از راه هایی که در جهت کاهش این معضل ارائه شده تاسیس و ساخت مال هاست. تولد "مال"ها را می توان به عنوان یکی از اساسی ترین رکن های تعالی جوامع به شمار آورد، چرا که موجب کاهش اتلاف وقت در راه بندان های سنگین و صرف زمان زیاد به دنبال یافتن مکانی برای پارک خودرو می شود. مال ها با توجه به عظمت و وسعت خود قدرت انتخاب بین برند های مختلف و اجناس و خدمات گوناگون را به شهروندان می دهند.

این قدرت انتخاب و ارزش قائل شدن برای وقت و انرژی افراد باعث ایجاد اعتماد و عزت نفس در افراد جامعه می شود. مازلو، یکی از نظریه پردازان علم مدیریت و روان شناسی معتقد است عزت نفس عبارت است از: میزان تاثیر و ارزشمندی که فرد نسبت به خویش احساس می کند.

مجتمع های تجاری چند منظوره با فراهم آوردن امکانات و خدمات گوناگون به افراد از تردد برای دریافت محصولات و خدمات مختلف در معابر شهری جلوگیری می کنند و همین امر موجب کاهش تردد، ترافیک و استرس های ناشی از آن می شود.

مسئولان شهری می توانند با به کار بردن سیاست های کلان ضمن ارزش قائل شدن برای وقت و انرژی افراد، فضایی را برای ارائه خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و... فراهم آورند. این فضا ها مصداقی برای ارزش قائل شدن به فکر و روان جامعه است .

قطعا نمی توان عملکرد و احساسات و رفتار افراد در مجتمع های تجاری را با بازار های سنتی و یا خرده فروشی های کوچک یکسان دانست.

محیط بر ساختار فکری و احساس اعتماد به نفس و نگرش افراد در جامعه و شکل گیری شخصیت جمعی یک کشور تأثیر بسزایی دارد. اعتماد به‌ نفس در یک ملت، بزرگ‌ترین سرمایه‌ معنوی و انسانی برای آن کشور است.

باید در نظر داشت که برای انسان هیچ حکمی با ارزش تر و برتر از داوری در مورد نفس خویش نیست و ارزشیابی شخص از خویشتن و عزت نفس او قطعی ترین عامل در روند رشد اجتماعی و روانی انسان است.

مجتمع های تجاری چند منظوره موجب ایجاد احساس ارزشمندی و تکریم شخصیت اجتماعی افراد شده و پاسخگوی نیاز های مختلف با هر نظر و سلیقه ای هستند. مهم ترین کارکرد روان شناختی مال ها بخشیدن حس تکریم و عزت نفس به تمامی افراد صرف نظر از جنسیت، سن، فرهنگ و... است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۰
الهه رضایی

روانشناسی

مال ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی