تصور کنید محصولی مشخص، مثل یک مدل کیف چرمی تولید میکنید و با انتخاب
رنگها متنوع توانستهاید تا حدی سلیقههای مختلف را پوشش دهید. فرض کنید
کار شما میگیرد و محصولتان با استقبال مواجه میشود. بعد از این مرحله چه
کار میکنید؟ ممکن است مدلهای مختلفی از کیف دستی تولید کنید. بازار از
محصول شما استقبال میکند و شما باز هم به فکر توسعه کسبوکار خود
میافتید. اینبار ممکن است به تولید کیف پول، کیف کوله و کیف کمری
بپردازید. شاید بعدها کمربند، کفش و لباس هم عرضه کنید. اما چقدر احتمال
دارد که محصول بعدی شما میز تلویزیون باشد؟ به همین کاری که شما برای توسعه
کسبوکار خود میکنید متنوعسازی (diversification) میگویند. روشهای
مختلفی برای متنوعسازی وجود دارد. روشهایی که توضیح میدهد آیا محصول
بعدی شرکت شما میتواند میز تلویزیون باشد، یا خیر؟
اهداف متنوعسازی
متنوعسازی
مدلی است برای توسعه یک شرکت با ارائه محصولات و خدمات متنوع. وقتی شما
فقط یک محصول، مثل انواع و اقسام کیفهای کوله تولید میکنید، دیر یا زود
متوجه میشوید که به یک حد اشباع (saturation) رسیدهاید. در این حالت با
یک سرمایهگذاری زیاد، تنها میتوانید به میزانی اندک بازار خود را توسعه
دهید. اما در یک بازار جدید، مثل بازار کفش، با همان مقدار سرمایهگذاری
میتوانید سود قابل توجهی کسب کنید.